Wat zijn funnels en waarom heb jij het nodig?
Salesfunnel

Date

Funnels…

je hoort er steeds meer ondernemers over, dat je echt een sales funnel moet hebben. Dat je met funnels jouw ideale klant beter kunt benaderen. Wanneer je deze inzet je meer omzet zult draaien en mensen je echt gaan leren kennen.

En deels klopt dit ook, een persoon heeft gemiddeld 6-8 contact momenten nodig voordat ze iets van jouw zullen kopen. Maar ook funnels zijn er in allerlei soorten en maten, en welke hoort dan echt bij jouw bedrijf?

Lees hier de blog over starten met ondernemen

Pin it:

marketing funnel

Waarom een funnel?

Uit onderzoek is gebleken dat een mens gemiddeld 7 contactmomenten nodig heeft voordat zij iets kopen. Een funnel is de manier waarmee jij goed op je bezoeker kan inspelen. Er zijn verschillende fases waar iemand door gaat:

  • Attention: hier heeft iemand een behoefte en is bewust van jouw dienst
  • Interest: hier begint iemand interesse te hebben in jouw dienst
  • Desire: hier krijgt iemand de behoefte op je product te kopen
  • Action: bij actie koopt de persoon je product

Deze fases zijn allemaal anders, en hebben daardoor ook een verschillende aanpak nodig. Je spreekt iemand in de beginfase heel anders aan dan in de desire fase. Wanneer iemand met de behoefte loopt is die pas net bewust van jouw product.

Het fijne aan een funnel is, dat je dit proces helemaal zelf kunt instellen. Dit kun je doen door email marketing, maar ook door bepaalde acties op je website. Hierdoor bestaan er ook verschillende funnels, die jij kunt inzetten voor jouw onderneming.

Sales funnels

Wat is een sales funnel?

Zelf ben ik het meeste fan van de zogenoemde ‘sales funnels’. Dit komt omdat je hier werkt met een ‘x’ aantal mails, voordat jij jouw aanbod doet. Je volgt hierin echt jouw ideale klant en speelt in op de juiste momenten met de juiste boodschap. Je vertelt wie je bent, wat je doet en waarom jij hun problemen oplost, daarna pitch jij je aanbod. Het gaat er daarom ook om dat jij echt. autoriteit laat zien, en waarde geeft.

Wanneer je start met een sales funnel, geef je eerst iets weg bijvoorbeeld een e-book. Mensen laten hiervoor hun email achter en komen automatisch in jouw funnel terecht. Ze krijgen mailtjes en uiteindelijk jouw aanbod waardoor ze sneller tot aankoop over zullen gaan. Doordat je al meteen gratis waarde biedt zien ze al wat jij weggeeft en zal het product alleen maar beter zijn. Bij een sales funnel ligt de focus dan ook echt op het verkopen van producten.

Marketing funnels

Een marketing funnel is meer gericht op het bewust maken van jouw product aan jouw ideale klant. Dit doe jij door boodschappen op je social media, je website, podcasts of video’s. Elke tekst die jij schrijft elke post die jij post helpt jouw ideale klant jouw te leren kennen. Hierdoor worden zich zich steeds meer bewust van jouw onderneming waardoor ze uiteindelijk in een sales funnel eerder tot aankoop over zullen gaan.

Maak jij al gebruik funnels?

Geef een reactie

More
articles