Tegenwoordig zie ik steeds meer ondernemers om mij heen e-mail marketing gebruiken in hun ondernemingen. En dit is niet zonder reden, email marketing is een heel sterke manier om een connectie op te bouwen met nu nog onbekende en er later ambassadeurs van te maken voor jouw bedrijf. Maar wat is email marketing nou, waarom heb jij het nodig in jouw bedrijf en welke mails kun jij dan versturen? Op al deze vragen geef ik antwoord in de blog van vandaag.
Lees ook: Wat is de beste bank voor ondernemers?
Pin it:
Wat is e-mail marketing?
Er zijn ontzettend veel manieren waarop jij marketing kunt inzetten voor jouw bedrijf. Denk aan social media, SEO, SEA maar ook email marketing wordt een steeds onmisbaarder in jouw online marketing strategie. Misschien zie je het ondernemers om je heen wel gebruiken of krijg je regelmatig mails van jouw favoriete kleding winkel.
Alle vormen van e mail die jij inzet om jouw business doelen te bereiken valt onder mail marketing. Je herkent wellicht de mails die je krijgt op je verjaardag, nieuwsbrieven van kledingwinkels of mails die je krijgt nadat je een ebook hebt gedownload. Dit zijn allemaal vormen van marketing emails, die bedrijven inzetten om jou kennis te laten maken met het bedrijf en uiteindelijk van een onbekende een klant te maken.
Waarom heb jij email marketing nodig in jouw bedrijfsstrategie?
Zoals je waarschijnlijk weet is het niet de bedoeling iemand lukraak een mailtje te sturen uit het niets. Hier hoort een goede strategie achter te zitten die aansluit bij jouw aanbod en jouw ideale klant. Email marketing heeft verschillende voordelen denk aan direct contact met potentieel klant. Maar daarnaast werk je hiermee veel gerichter en je kunt mensen direct naar bepaalde linkjes sturen bijvoorbeeld interessante en waardevolle blogs.
Wat ook een reden kan zijn om mail marketing te gebruiken is een stukje automatisering. Heb jij bijvoorbeeld een waanzinnig aanbod en wil je dit graag verkopen? Dan kun je gebruik maken van een marketing funnel. Dit begint dan met een gratis aanbod waardoor ze op je email lijst komen en ze automatisch mailtjes ontvangen die jij al van te voren hebt ingesteld.
Maar stel je voor je wilt een webinar geven en stuur mensen die zich aanmelden handmatig een bevestiging en reminder mail. Door dit iedere keer handmatig te doen ben je tijd kwijt en dat is ook niet waar je je mee bezig wilt houden toch? Met een email marketing programma zoals Mailblue stel je deze mails gewoon in. Iemand schrijft zich in voor het webinar en krijgt automatisch de nodige mails zodat jij er niks meer aan hoeft te doen.
Verschillende mails die je kunt versturen.
Zoals ik in de intro al kort benoemde zijn er verschillende manieren en verschillende mails die jij kunt inzetten. Maar niet elke manier hoeft de manier voor jou te zijn. Daarom heb ik verschillende soorten mails die jij zou kunnen inzetten voor jouw business. Denk aan:
Nieuwsbrieven
In nieuwsbrieven kun jij je blogs delen, waardevolle tips geven, updates van jouw bedrijf geven of een keer je aanbod delen.
Mails na een inschrijving
Stel je hebt een programma, cursus of webinar, dan kan jij ook mails versturen die klanten krijgen nadat ze dit hebben aangeschaft
Verjaardag mails
Deze verstuur je als je iemand op zijn verjaardag een fijne verjaardag wilt wensen en eventueel een leuke kortingscode wilt toesturen
Review mails
Nadat iemand iets heeft gekocht bij jou kan je diegene automatisch een mailtje sturen met wat leuk dat je dit hebt gekocht zou je een korte review willen schrijven
Feestdagen mails
Als jij een webshop hebt kan het ook heel leuk zijn om tijdens feestdagen interessante mails te sturen die inspelen hierop met bijv. korting of sale.
Natuurlijk zijn er nog veel meer soorten mails die jij kunt gebruiken in jouw online marketing strategie. Maar dit zijn toch wel de meest voorkomende die ondernemers vaak inzetten om meer die connectie aan te gaan met potentiële klanten.
Wat is een email marketing systeem?
Een e-mail marketing systeem is een programma waarin jij verschillende mails automatisch kunt versturen. Misschien heb je wel eens gehoord van Mailblue, Mailchimp of Mailerlite. Dit zijn allemaal email marketing programma’s waar jij alles in kunt klaarzetten. Denk aan automatiseringen van emails, het opbouwen van lijsten, segmenteren van verschillende lijsten en nog veel meer.
Je kunt in dit soort mailings programma’s alles instellen zoals jij fijn vindt waardoor jij weer overzicht en rust hebt. Een email marketing systeem helpt je lijsten op te bouwen door middel van koppelingen naar jouw huidige website. Maar ook zonder website kun jij prima een email marketing programma gebruiken.
Welke email marketing systemen er precies zijn en welke ik zou aanraden komt binnenkort in een nieuwe blog. Volg mij op Social Media zodat je altijd op de hoogte wordt gehouden van de nieuwste blogs.